Voedingstips voor baby's vanaf 15 maanden : Babybio 
Onthaalpagina > vanaf 15 maanden

Voedingstips voor baby's vanaf 15 maanden

Voedingstips voor baby's vanaf 15 maanden

Lees onze tips voor de voeding van je baby vanaf 15 maanden.


Vanaf die leeftijd verandert de smaak en kunnen baby's beter grijpen. Ze zijn kleine deugnieten geworden die graag snoepen en vaak willen eten.
Deze tussenmaaltijd is noodzakelijk om de continu verbruikte energie weer op te bouwen, om aan de energiebehoeftes te voldoen en een evenwichtige groei te waarborgen.
Algemeen gesproken, kun je je kind verder aanleren om gezonde producten te waarderen en kun je van maaltijden momenten van ontspanning en pret maken.

Groenten en citrusvruchten

Vanaf de leeftijd van 2 jaar moet je kind elke dag 60 g gekookte, verse, diepgevroren groenten of groenten uit blik en 50 g rauwe groenten eten. Kinderen houden over het algemeen van rauwe groenten omdat ze krokant zijn en gemakkelijk met de vingers te eten. Ze zijn ook rijk aan voedingsstoffen.
Vooral komkommer is belangrijk omdat die kalium en foliumzuur bevat, evenals bètacaroteen onder de schil. Maar de schil mag alleen worden gegeten als het een biologisch product is.
Sla bevat vitamine A en C, foliumzuur en kalium. Biologische sla is alleen in het seizoen verkrijgbaar.
Je hebt er weinig afval van, omdat zelfs de buitenste bladeren eetbaar zijn, die niet behandeld zijn met chemische pesticiden. Sporen van pesticiden in groenten kunnen schadelijk zijn voor de ontwikkeling van je kind en voor zijn metabolisme.
Daarom moet je gewone groenten schillen, terwijl het voor biologische groenten in de meeste gevallen volstaat om ze te spoelen. ! Peulvruchten zijn ook rijk aan ijzer en baby's houden er over het algemeen van omdat ze romig van textuur zijn.
Het wordt echter aangeraden om te wachten tot de leeftijd van 12 maanden om je kindje peulvruchten te geven, omdat ze veel vezels bevatten. Het is belangrijk om ze lang te koken zodat ze gemakkelijker verteren.
Groene, roze of bruine linzen, kikkererwten, flageoletbonen zijn rijk aan koolstofhydraten, vezels, vitamine B, minerale zouten, foliumzuur, selenium, ijzer en zink. Of je ze nu droog of in conserven koopt (zonder toegevoegd zout of suiker), kies bij voorkeur voor biologische producten.
Kinderen houden van fruit, vooral als het gemakkelijk te eten is. Druiven zijn een ideaal vieruurtje. Pompelmoes en sinaasappel, gewoon zo of als sap, vrolijken de ochtend op.
Koop ook in dit geval altijd biologische producten!

Het belang van het ontbijt

De ochtendmaaltijd onderbreekt de lange nacht zonder eten.
Bij het opstaan heeft het kind nood aan de toevoer van energie met behulp van trage suikers om de dag goed te beginnen. Havervlokken, brood, graanvlokken op basis van rijst of tarwe bevatten een geheel van complexe koolhydraten, vitamines, minerale zouten en vezels die hun positieve eigenschappen de hele ochtend zullen ontplooien.
Je moet er nog vers biologisch fruit, gewoon zo of als sap (vitamine C) aan toevoegen, en zuivelproducten om je kind het nodige calcium te geven.

Wondervoedsel