Avondeten voor je baby van 8 tot 12 maanden

Op 8 maanden begint je kindje een aanzienlijke avondmaaltijd te eten. Langs de éne kant is er de behoefte om de voedingsaanbreng te vergroten om te beantwoorden aan de groeiende voedingsnoden. Anderzijds zorgt een verzadigende en goed verteerbare maaltijd voor een goede nachtrust, zowel voor je kindje als voor jezelf…

Het avondeten is een gelegenheid om met het hele gezin rond de tafel te gaan zitten, waar je kindje zeker van zal genieten.

Hieronder vind je een paar voorbeelden voor avondmaaltijden op maat van alle baby’s en alle voorkeuren:

Zelfbereid avondeten

  • Moedermelk
  • Gemixte groentepuree of –soep: alle groenten, zelfs degene die een uitgesproken smaak hebben of rijk aan vezels zijn (kool, rapen, selder, tomaten, venkel, bieten, …) en aardappels met eventueel een beetje geraspte kaas

Avondeten voor kleine lekkerbekken

  • Moedermelk OF 120 tot 150 ml melk 2e leeftijd
  • Groentepuree met zetmeelhoudende ingrediënten (fijne pasta zoals vermicelli, griesmeel, …)

Avondeten uit de zuigfles, met granen

  • 240 ml melk 2e leeftijd met 1 of 2 koffielepeltjes babygranen
  • Fruitpuree (120-130 g)

Avondeten uit de zuigfles met groenten

  • Groentesoep met 150 ml melk 2e leeftijd in de zuigfles

Vlees, vis of ei voor het avondeten?

Het is beter om geen vlees, vis of ei te geven bij het avondeten, dat is een beter idee voor het middageten: vlees of vis (4 koffielepeltjes of 20 g per dag) of 1/3 hardgekookt ei.

Na een goed avondmaal moet je alleen nog zorgen voor een slaapritueel om je kindje te helpen rustig in slaap te vallen.

Bronnen (Franstalig):

PNNS, Voedingsgids kinderen en adolescenten voor alle ouders, Uitgave 2010
Mpedia, Typemenu’s: 6 – 12 maanden, http://www.mpedia.fr/187-menus-types-mois.html
Laurence Pernoud, Ik voed mijn kind op, Uitgave 2016