Zwangerschap: let op je eten, maar geniet er vooral van!

Zwanger zijn staat gelijk aan tijd voor jezelf en jezelf dingen toestaan, en daar hoort dus ook een smakelijk, evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon bij, met desalniettemin een paar kleine voorzorgen: bepaalde dranken en etenswaren beperken tijdens die 9 maanden. Je zult zien dat je met een paar eenvoudige reflexen en dingen die je vermijdt je zwangerschap kan beleven zonder je ook maar enigszins zorgen te moeten maken over de gezondheid van je baby.

1. Liever bereid dan rauw!

Rauwe etenswaren zijn een pleisterplaats voor bacteriën, dus om je daar geen zorgen over te hoeven maken is het beter volgende dingen te vermijden:

  • Zachte kazen of kazen bereid met rauwe melk, zoals camembert, geraspte kaas in zakjes
  • Rauwe, gerookte en gemarineerde vis
  • Rauwe zeevruchten en gekookte zeevruchten die zonder schaal verkocht worden (het is beter die zelf te koken)
  • Rauw en gerookt vlees of rauwe charcuterie zoals pasteien of paté.

Het goede nieuws? We hebben zo een rijke gastronomie dat het je niet zal ontbreken aan voedingsmiddelen om je smaakpapillen mee te verwennen!

Let er ook op dat alle vleesbereidingen en bereidingen op basis van eieren goed gaar zijn, en dat je groenten, fruit en kruiden zorgvuldig wast.

Zorg er ten slotte voor, om te vermijden dat er zich onwenselijke bacteriën in je keuken gaan voordoen, dat je een perfecte hygiëne nastreeft in je koelkast. Je moet er daarnaast ook op letten dat je voorzichtig bent met het bewaren van overschotjes (hermetisch sluitende bakjes, beperkte bewaringstermijn, …).

2. Soja: slechts af en toe

Soja en producten die daarmee bereid worden bevatten substanties, fyto-oestrogenen, die van invloed kunnen zijn op jouw hormoonsysteem en dat van je baby’tje. Het is uit voorzorg aangeraden je te beperken tot maximum één inname per dag.

3. Energie, natuurlijk, maar zonder overdrijven

De zwangerschap gaat vaak gepaard met dipjes. Heb je nood aan een energieboost? Geef dan de voorkeur aan vers geperst fruitsap in plaats van opwekkende middelen zoals koffie (niet meer dan 3 kopjes niet te sterke koffie per dag), thee of frisdranken met cafeïne. Denk aan het hartje van je kindje!

4. Alcohol: wacht nog even tot je kunt proosten op het gelukkige moment waar je zo naar uitkijkt!

Zonder alcohol kan je je ook prima vermaken! Jij en je kindje hebben veel meer baat bij een lekkere cocktail met fruitsap of misschien zelfs een alcoholvrij biertje. De hersenen van je kindje krijgen zo de kans zich uitstekend te ontwikkelen.

5. Maak plaats voor kleine genietmomenten…

Zin in aardbeien? In een lekker ontbijt op bed? Een stukje chocolade halverwege de namiddag? Als je ergens zin in hebt, mag je daar best aan toegeven, zo lang je het met mate doet… en met volle teugen geniet van die kleine geluksmomentjes!

Bronnen (Franstalig):

PNNS, Voedingsgids voor de zwangerschap, 2015
Gezondheid en geneeskunde, de zwangere vrouw – Voeding en zwangerschap, 2017