Klaar, je kindje eet wat grote mensen eten!

Vanaf 3 jaar kan je baby eten “zoals de grote mensen”. Dat betekent hetzelfde eten als volwassenen, maar in aangepaste hoeveelheden.

Voeding blijft een essentieel onderdeel voor een optimale gezondheid en een harmonieus groeiproces. Verzeker je ervan dat je kindje een evenwichtige voeding krijgt, en houd rekening met onderstaande richtpunten voor wat de hoeveelheden betreft.

5 stukken fruit en groenten per dag

Fruit en groenten zijn een bron van vitaminen, mineralen en vezels. Zorg ervoor dat ze onderdeel uitmaken van elke maaltijd: rauwkost, soep, ovenschotels, compotes (bijtgaar, gestoofd of rauw, …). Er zijn ontelbare manieren om ze op het menu te zetten en al die kleuren en smaken volop te verwerken in het eten van je kindje.

Graanproducten en andere zetmeelhoudende producten tot verzadiging

Ze geven je kindje de energie die het nodig heeft tijdens de dag. Je moet ze dan ook een onderdeel maken van elke maaltijd. Pas de hoeveelheden aan aan de leeftijd van je kleintje en de fysieke activiteit, en vertrouw erop dat je kindje zelf zijn of haar eetlust regelt.

3 zuivelproducten per dag (of 4, afhankelijk van de portie en het calciumgehalte)

Zuivelproducten (melk, yoghurt, kwark, kaas) zijn de voornaamste bron van calcium in onze voeding. Ze dragen bij tot de groei en de mineralisatie van het beendergestel van je kindje. Vanaf de leeftijd van 3 jaar is halfvolle koemelk prima voor je kindje! Als je liever plantaardige melk geeft, kies dan voor een soort verrijkt met calcium.

1 tot 2 porties vlees, vis of ei per dag

Vlees, vis en eieren zorgen voor de noodzakelijke bijdrage proteïnen voor je kindje, voor de celconstructie en –vernieuwing, en ijzer voor het zuurstoftransport, de groei en de ontwikkeling van de hersenen. Eén keer per dag is voldoende als je afwisselt tussen de soorten vlees, magere of vette vis en eieren. De aangepaste hoeveelheid? 10 g per jaar van de leeftijd.

Toegevoegde vetstoffen

Onontbeerlijk, maar wel in gematigde hoeveelheden.

  • Geef de voorkeur aan plantaardige oliën: olijfolie om te koken en koolzaad- of notenolie als vinaigrette, bijvoorbeeld.
  • Beperk dierlijke vetten: boter en room.
  • Wissel af tussen de verschillende bereidingsmogelijkheden en gebruik specerijen en kruiden voor het op smaak brengen van gestoomde bereidingen.

Af en toe gesuikerde etenswaren

Gesuikerde etenswaren moeten een “lekkernij” blijven en mogen slechts met mate verbruikt worden.

Bij voorkeur water

Tijdens het eten en ertussenin is water de enige onontbeerlijke drank voor je kindje. Zorg ervoor dat het leert regelmatig te drinken voordat het dorst krijgt.

Zout in beperkte hoeveelheden

Geef je kindje gezonde gewoonten mee door het eraan te laten wennen weinig zout te eten, en zet liever in op de smaak van specerijen en kruiden.

Naast deze evenwichtige voeding moet je er ook voor zorgen dat je kindje lichamelijke activiteit heeft: buiten spelen, sporten, verplaatsingen te voet of met de fiets, … Alle redenen zijn goed om zich in te spannen! Goed eten en bewegen zijn de twee sleutelelementen voor een gezond groeiproces.

Bronnen (Franstalig):

PNNS, Voedingsgids kinderen en adolescenten voor alle ouders, Uitgave 2010
Mpedia: www.mpedia.fr